Het Heelsums Beekdal is al sinds 1840 in trek bij kunstenaars, die onder de indruk zijn van dit gebied en dat op doek of papier proberen vast te leggen. Het betreft dan met name het spaarzaam bewoonde gebied van Laag en Hoog Wolfheze (1,5 km ten zuiden van het huidige dorp Wolfheze), met zijn bijzondere combinatie van oude bewonings- cultuur en mooie natuur in een geaccidenteerd terrein met heidevelden, eeuwenoude eiken en kabbelende sprengenbeken.
Regelmatig kiezen we een werk van deze kunstenaars uit, bespreken dit en geven we wat achtergrondinformatie over de betreffende kunstenaar.
Schilderij van Marinus Heijl
Deze marouflé is een mooi gedetailleerd werk van Heijl, waarbij het verval van de oude berk in Wolfheze heel goed op het doek is gezet. Dit is een mooi voorbeeld van een realistische visie op de natuur die gepaard gaat met een zoektocht naar een juiste penseelvoering, andere composities en ander kleurgebruik. Dit in tegenstelling tot de daarvoor heersende Romantiek met de vaak gekunstelde composities, waarvan de schilders van de Oosterbeekse Schilderskolonie zich willen losmaken.
Marinus Heijl schrijft in januari 1875 aan de jonge leerling Nico Bastert: ‘Wapen u slechts met geduld en moed, met grijs papier en een stuk krijt. En dat is al wat u noodig is voor het tegenwoordige.’
Dit is precies wat Heijl een tiental jaren eerder doet in Oosterbeek en Wolfheze. Hij gaat dan met zijn leermeester Hendrik Kruseman van Elten en zijn vriend Anton Mauve op pad. Van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat wandelen zij gewapend met schetsboek, krijt, schilderskist en penseel de natuur in om er hard te werken.
Marouflé is de benaming voor een schildering met een textiele drager verlijmd op een paneel, dus hier een olieverfschildering op doek en dat doek is op een houten paneel gelijmd. Veel schilders prefereren de oppervlakte-structuur van een canvas doek. Het biedt een uitstekende verfhechting en is geschikt voor los schilderen zoals bij impressionisme. Ook wordt het oppervlak van doek gewaardeerd. Om die redenen wordt een houten paneel voorzien van een opgeplakt en geïmpregneerd doek. We noemen dit marouflage.
Marinus (‘Mars’) Heijl wordt op 22 maart 1836 geboren in Utrecht.
Al vanaf 1851 is hij in Amsterdam werkzaam en is daar leerling van de Rijksacademie en van H.D. Kruseman van Elten. Na 1880 maakt hij reizen naar Duitsland en Zwitserland. Met de meer bekende Anton Mauve heeft Heijl enkele malen samengewerkt. Ook geeft hij raadgevingen en les aan o.a. Geo Poggenbeek en Anna Gildemeester.Zijn onderwerpen zijn landschappen (bosgezichten en berglandschappen), dikwijls met figuren en vee gestoffeerd. Hij heeft ook geëtst en gelithografeerd.
In 1871 wordt hij lid van de vereniging van beeldende kunstenaars en kunstliefhebbers ‘Arti et Amicitiae’ te Amsterdam. Tentoonstellingen van zijn werk worden gehouden in Amsterdam, Den Haag en Groningen met o.a. verschillende bosgezichten, op de heide bij Wolfheze, verscheidene avondstemmingen, boerenerven enz. Marinus Heijl overlijdt op 29 januari 1931 in Amsterdam op de leeftijd van 94 jaar.